2013. május 22., szerda

Fotóséta Székesfehérváron


Wikipédia: "Székesfehérvár (szlovákul Stoličný Belehrad, horvátul Stolni Biograd, németül Stuhlweißenburg, latinul Alba Regia, lengyelül Białogród, szerbül Stolni Beograd megyei jogú város a Dunántúlon, a Közép-Dunántúli régióban, Fejér megye székhelye, Magyarország kilencedik legnagyobb városa. Az egyik legnagyobb múltú magyar város, hajdani királyi székhely."
"A várost 972-ben alapította Géza fejedelem a Gaja-patak és a Sárvíz által táplált mocsarakból kiemelkedő négy szigeten. Ezek egyike a mai belváros. Géza kicsiny kővárat épített, benne a fejedelmi palotával és egy templommal. Középkori latin neve Alba Regia volt.
Szent István emelte Fehérvárt várossá és a királyság világi központjává, ő építtette a királyi bazilikát is (1003–1038). (A bazilika azonban egyházi és világi jelentősége ellenére nem volt székesegyház, mert István király Fehérváron nem alapított püspökséget, valószínűleg az egyházi és világi hatalom szétválasztásának szándékától vezérelve. A város egyházi jelentőségét a középkorban az itt működő tekintélyes társaskáptalan adta.) Évente kétszer tartottak itt királyi törvénykezési napot. 1526-ig 43 magyar királyt koronáztak, és 1540-ig 15 királyt temettek Fehérváron."

Busszal utaztam. Az első látvány, ami megragadta a figyelmemet
Ez a legkevesebb információ, ami ahhoz kell, hogy Székesfehérvár mibenlétéről fogalmunk legyen. 
A "szerencsehozó" Kati néni, a fertályos asszony..... :-)
Kati néni tükörfényes orra. Ezt kell simogatni annak, aki szerencsét akar magának arra a napra. Mi lehet itt érettségi idején! 
Nem titok, hogy turisztikai szempontból egyik kedvelt városom. Nem ismerem olyan alaposan, mint szeretném, annak ellenére, hogy néhány alkalommal már töltöttem itt egy kis időt. Általában kirándulások során fordultam meg a városban. Jártam itt csoportos városnézésen, a feleségemmel kettesben, de jártam egyedül is. Legutóbb tavaly kirándultunk itt itt a feleségemmel, idén pedig csak egymagamban. A tavalyi kirándulás gyakorlatilag csak a Bory-vár meglátogatására korlátozódott, az idén pedig a belvárosban terveztem egy fotós sétát tenni.
Egy érdekes, fából készült szobor. Rá kell szoknom, hogy jegyzeteljek, mikor mit látok.
Csak ritkán fordul elő, hogy alaposan felkészülök egy-egy meglátogatott hely látnivalóiból, turisztikai érdekességeiből. Többnyire csak a Wikipédiában nézem meg, mit érdemes a helyszínen felkeresni. 
Az első meglátogatott templom.
Gyönyörű freskók ugyanott
Szeretem a spontán felfedezéseket, a pillanat varázsát, a (kellemes) meglepetéseket. Persze, ez a hozzáállás utólag gyakran megbosszulja magát, mert - mivel a helyszínen sem szoktam feljegyzéseket készíteni - otthon gyakran már nem tudom pontosan felidézni egy-egy fotó pontos helyszínét, vagy a téma nevét. Ilyenkor bánom a "felületességemet", de változni már aligha fogok..... :(((
A messze földön híres "Országalma"
Püspöki palota
Azt hiszem, mindenki úgy gondolja, hogy ő lakik a legszebb városban vagy faluban, az ország legszebb táján... Én is így vagyok Győr városával. De ha kirándulni megyek, őszinte örömmel csodálkozom rá más városok szépségeire is. Székesfehérvár is lenyűgöz, ahányszor csak látom...! 
A második templom
Utcakép, egy különös épülettel
Emlékmű
Az emlékmű harangja
Gyönyörű napos időm volt, rengeteg fotót készítettem! Ennek ellenére rendeztem egy alapos válogatást már a feldolgozás során, és kénytelen voltam egy újabb rostát csinálni most, amikor a bloghoz kellett képeket válogatni. 
Az égre tekintve...
Szent Anna kápolna - a rácson kívülről fotóztam
Különös, teljesen szokatlan megoldású feszület
Gyönyörű Bazilika
"A Hazáért"
A Bazilika altemploma, III. Béla király és felesége sírja .... a holttestek egy másik templomban nyugszanak.
Ez a negyedik templom, ahol jártam a rövid idő alatt
Rex Hungariae .... stb.
Szívem szerint az összes képemet ide tettem volna, de tudom, hogy az emberi türelem véges... Egy bizonyos korban már sem sokat olvasni, sem sok képet böngészni nem szeretünk. Úgy érzem, a bemutatásra szánt képeimmel is túllőttem a célon... de remélem, néhány kedves barátomnak lesz türelme ahhoz, hogy végigböngéssze az albumomat... 
Világháború hőseire emlékezve
Törvénykezési palota és evangélikus templom
Törökudvar cégére
A püspöki palota újabb nézete
Kötéltáncos ?
Romkert - királyok egykori temetkezési helye
Jellegzetes utcakép
Kati néni, épp szerencsét hoz :-) .............
Cégér
Szomjas galamb a Pláza előtt
... és az út, amely haza felé vezet .....
Aki megteszi, annak köszönet érte! :)
Legyen szép napotok!

4 megjegyzés:

H.Marcsi írta...

Még nem sok a kép :)))))
Jöhet a többi!

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Köszönöm Marcsika!
Két-három nap múlva teszek új képeket az albumba!
:))

Unknown írta...

Nagyon tetszet..gyönyörü képek.Megimertem Székesfehérvár látványosságait.
Köszönöm Zoltán.....Nagyon szép munka.Gratulálok....Csaba

favor írta...

Nagyon szép válogatás. Pár éve megfordultam a városban én is. Kevés időm volt, ezért is jó, hogy itt láthatom a nevezetességeket. A templomokban nekem nem volt szerencsém fotózni, így aztán örülök, hogy itt láthatom. Ritka szerencse, hogy a freskók ilyen jó állapotban maradtak. Gratulálok:-)