2013. április 7., vasárnap

Csak ülök és mesélek - Hédervár


Hát az úgy volt, kéremszépen, hogy már nagyon tele volt a hócipőm ezzel az idei télies tavasszal. Nagyon kívánkoztam már ki a panellakásból - ki a természetbe, a szabadba, tópartra, parkokba, hegyekbe! Virágot látni, madárcsicsergést hallgatni.... Amint úgy láttam, néhány órán belül talán nem lesz eső, neki is indultam a nagyvilágnak! Mert pici lakásomhoz mérve a dunaszegi tó már a nagyvilágnak tűnik. Ugyanis oda mentem először. A tó környéke kedvelt fotós helyem, évente többször is "kiugrok" oda - közel van ugyanis. Tudtam, hogy fotótémát nem fogok találni ebben az évszakban, ezért nem is vittem fotó felszerelést, csak egy parányi kis kompakt gépet. Akkorát, ami elfér egy ingzsebben.
Megérkeztem a tóhoz - találtam ott egy osztrák rendszámú, és egy magyar rendszámú furgont, a tó partján egy csomó felállított profi horgász-készséget, és egy csomó nyüzsgő embert. Beálltam a szokott parkoló helyemre, és körülnéztem, mi is zajlik itt tulajdonképpen. Az emberek nagyon néztek engem, de nem szóltak hozzám. Én viszont megkérdeztem tőlük, hogyan kell értelmezni azt a táblát, hogy "belépni és fürödni tilos". Fürödni ugyan nem akartam, de belépni sem szabad? Erre az egyik úr azt mondja, hogy ahol a tábla van, arra elindulni nem szabad, de a másik irányba, a régi tanösvény felé szabad. Sőt, arra meg is lehet kerülni a tavat, csak épp most nem lehet, mert a víz elöntötte az utat. A lényeg, hogy balra indulva meg szabad kerülni a tavat, de jobbra indulva nem szabad megkerülni a tavat. Logikus!
Elindultam az engedélyezett irányba. Valóban nagyon magas volt a vízszint. A madárlesig el sem tudtam menni, mert a tó vize kint volt az úton. Nagyon nem bántam, mert tényleg semmi fotóznivalót nem láttam - egy szárcsát jól elbújva a nádasban, néhány repülő kormoránt, és pici madarakat a sűrű bokrokban. Visszajöttem a kocsihoz - addigra a korábban látott emberek egy része szorgalmasan takarította a parkoló környékét. Azaz nem csak horgásztak, hanem dolgoztak is közben. Persze, egyáltalán nem biztos, hogy az horgászott, aki dolgozott - vagy fordítva - az dolgozott, aki horgászott. Vagy ki tudja!
Hédervár vára, kastélya. Ma szálloda.
Korán volt még hazajönni, ezért tovább mentem a szigetközi úton. Mentem, mendegéltem - Héderváron megálltam. A kastély udvarán. Fotóztam az egykori várból átalakított kastélyt, sétáltam a parkban. Közben úgy döntöttem, a faluban is körülnézek egy kicsit. 
Kont-emlékfa
Előbb elmentem a Kont-fához. Nem kellett keresni, tudtam hol van, ismertem a történetét, jártam itt már korábban is.
"A kastélytól délnyugatra mintegy 300 méterre található a Héderváry Kont István emlékét őrző szürke nyárfaHéderváry (Kont) II. István Horváty Jánosmacsói bánnal együtt Zsigmond király elleni összeesküvést szervezett itt, a hatalmas nyárfa alatt. Ezt az emlékhelyet a család, majd a községévszázadokon megőrízte és ápolta." Forrás: Wikipédia
Árpád-fa.
A faluban van egy másik legendás fa is, az Árpád-fa. Azt nem tudtam, hol található, ezért végigjártam néhány utcát, remélve, rábukkanok valahol. De nem bukkantam rá. Gondoltam, majd megnézem az interneten a helyét, aztán egy másik alkalommal könnyen megtalálom. 
"A Boldogasszony-kápolna mellett álló tekintélyes méretű kb. 700 éves kocsányos tölgy, amelyet a néphít ezerévesnek tart sőt még annak a kötőféknek nyomát is felfedezni véli a törzsén, amellyel Árpád fejedelem annak idején a lovát „hozzákötötte”. A tölgy kerülete: 720 cm, legnagyobb átmérője: 235 cm és magassága:14 méter." Forrás: Wikipédia
Boldogasszony-kápolna
Elindultam hazafelé, amikor egy kis tér, a tér mögött egy kápolnára került a szemem elé. Szombat volt, gondoltam, megnézem, nyitva van-e a kápolna. Betértem a kis mellékutcába - aztán majd leesett a szám, akkorát csodálkoztam! A templomkertben ott volt a keresett Árpád-fa! És nyitva volt a kertkapu! Azonnal bementem, és lefotóztam a fát, mint a falu egyik legismertebb nevezetességét. Amikor ezzel megvoltam, nyitni próbáltam a kápolna ajtaját. Nem sikerült... De láttam, hogy jön egy hölgy, a kezében egy hatalmas kulcs! Egy pillanat alatt kinyitotta az ajtót, és invitált befelé engem, hogy menjek be, nézzem meg a kápolnát, és fotózhatok kedvemre! 
Boldogasszony-kápolna belseje
Boldogasszony-kápolna belseje
Boldogasszony-kápolna belseje
Le sem tudom írni, milyen hatással volt rám a látvány a kápolnában! Lenyűgözött az épület kialakítása, az egyszerű, puritán letisztult formák.... nem győztem ámulni! 
Boldogasszony-kápolna belseje
Felirat hozzáadása
Boldogasszony-kápolna belseje - modern kisplasztikákkal!
Közben a hölgy kinyitott egy oldalajtót... Miután kicsodálkoztam magam, bementem az oldalsó helyiségbe is. És láss csudát! Az is egy kápolna volt! Kiderült, hogy az eredeti kápolnához építettek később egy másik kápolnát, aminek a bejárata az első kápolnából nyílik! 
A loretói kápolna
Ez egy egészen más stílusú kápolna! Az oltárán - pontosabban mögötte - egy csodás Fekete Madonna szobor, szépen felöltöztetve... maga az oltár pedig egy hihetetlenül szép szentségtartót tartalmaz! Igazi ötvös remekmű! A kápolnában az itt élő grófi család több tárgya megtalálható - címerek, korona-ábrázolás, temetkezési urnák...
A loretói kápolna
A loretói kápolna - Fekete Madonna
A loretói kápolna - egy csodálatos Tabernákulum!
A loretói kápolna - urnatartó
A loretói kápolna - a grófi korona
Nagyon sajnáltam, hogy csak egy gyenge minőségű fényképezőgép volt nálam, magnó pedig egyáltalán nem. A fotóim nagyon gyengék, a hölgy idegenvezető ismertetéséből sem sok mindenre emlékszem már. Pedig érdemes lenne feljegyezni a sok információt, amit elmondott nekem - úgy tudom, az interneten sincs minden feljegyezve. 
Síremlékek - a kápolna körül egykor temető volt
Azt már tudom, ez a hely is a listámra került, ahová vissza kell mennem, a mostaninál sokkal jobban felkészülve...

Ajánlom mindenkinek, akinek erre vezet az útja, feltétlenül nézze meg. Az említett hölgy a kápolna közelében lakik, figyel az ott megálló autókra! 

Szép napot minden olvasómnak.....

Nincsenek megjegyzések: