2012. június 29., péntek

Bakony - Cuha-völgy nyáron

Gondolatban még gyakran járok a Hortobágyon. Képeimet már feldolgoztam, mindegyik megfelelően a maga helyére került a gépem merevlemezén is, és a biztonsági másolatokat tároló külső adathordozón is. De az élet nem állt le ezzel, szerencsére a nyárnak sincs vége még, ezért örömmel mentem egy kedves fotós csapattal a Cuha patak völgyébe is fotózni. Nagyon szeretem a Bakony tájait, folyóit, évek óta járok oda kirándulni és fényképezni. Nagyon sok képet őrzök már ezekről a kirándulásokról, és még több emléket. Az analóg fotós korszakból sajnos nem sok képem maradt.
Tudni érdemes, hogy a Bakony nyáron nem könnyű fotótéma. Jelzem, ez nem általában igaz, mert vannak olyan témakörök, melyeket az adott körülmények között is jól lehet fotózni. Kis csapatunk elégedett volt az eredményennyel, úgy vettem észre. Nekik kedvezőek voltak a fényviszonyok, hisz ők többségében virágfotókat készítettek. Ezek makrófelvételek, kis terjedelmű képekhez pedig nem volt nehéz egyenletes és jó fényeket találni.
Az én érdeklődési köröm ettől némileg eltér, bár én magam is szívesen fotózok virágokat. Képeim zömét azonban tájfotók alkotják. Ezen képek elkészítésével azonban már több gond van. Mint látható, gyönyörű napfényes időben kirándultunk. A nap sütött ezerrel - ez jó volt. Viszont a lombok éles és sötét árnyékot adtak - ez már kevésbé volt jó. A víz tükröződött, a lombok zöldes fényét szórta szét - ez sem volt igazán előnyös. Szabad szemmel nézve csodásan szép volt minden - a szemünk, az agyunk a fény/árnyék ellentéteket igen széles tartományban képes kiegyenlíteni. De gépünk képfeldolgozó szenzora csak igen kis mértékben képes erre. Ennek következtében a felvételeim nagy részén kemény bebukások (fekete részletek) és beégések (részleteket nem tartalmazó fehér területek) jelentek meg. Ez pedig tudnivalóan nem válik becsületére az amatőrnek. De hát mit lehet tenni - szoftveresen javítunk, amíg lehet, és némi komprumisszumot kötve magunkkal elnézünk kisebb és nagyobb hibákat.
Hivatásosok és képzett amatőrök RAW formátumban dolgoznak. Én egyik sem vagyok, nem szeretem a RAW formátumot, bár előnyeivel tisztában vagyok. Gépemben a lehetséges legnagyobb formátumú JPG van beállítva. Olympusnál ez nem sokkal kisebb, mint maga a RAW, tehát nem tartalmaz túl sok tömörítést. A szoftveres korrekciókat jól bírja, és én ezekkel a lehetőségekkel meg is alkuszom. Hogy nem tökéletes? Hát Istenem - én sem vagyok az!
Cuha-patak
Az első kép a kis Fuji-val készült. A tükrösre 40-150 mm-es telét tettem, mert eltökélt szándékom volt, hogy a patak zubogóit szeretném fényképezni. Hogy ezt a sétányról megtehessem, szükség volt erre az obira. A nagylátószöget igénylő tájképek miatt vittem magammal a Fuji-t is.
Családi emlékkép készül
Kis csoportunk felnőtt tagjai láthatók a képen - én persze nem, a gép mögött álltam :-). Volt a társaságunkban három ifjú hölgy is, akik gyakran jóval előttünk jártak, így erről a képről is lemaradtak.
Jön az alagút!
Győr és Veszprém közötti vasútvonal, az egyik rövid alagúttal. Jól megfigyelhető a sötét és világos képrészletek ellentéte. Az előtérben fémlemez veri vissza a fényt - ez még szoftveresen sem volt eltüntethető. Talán profiknak ha sikerülne.
Átkelés
A patak gyakran keresztezi a sétányt, ha elegendő víz van benne. Most volt. Ilyen esetekre kisebb-nagyobb kövek vannak egymás mellé rakva, melyeken száraz lábbal is átkelhetünk a vízen. Ha nagy a hőség, akkor viszont tiszta felüdülés a vízben gázolni mezítláb!
Zubogó
Zubogó
Zubogó
Kedvelt fotótémám a mozgó víz fényképezése. Hosszú záridőt, alacsony ISO-t és kisméretű (nagy értékű) blendenyílást igényel, ezért jól csak állványról fotózható. Vita van amatőrök között arról, milyen a jól fényképezett víz. Sokan a tejfehérre exponált vizet szeretik. Én ezzel nem értek egyet - nálam a víz nem fehér (kivéve persze a légbuborékokkal teli, felhabosodott részeket), hanem "vízszerű", ahogy én mondom. De figyeljétek csak meg: fehér vizet folyni látott már valaki? A környező kövek részben mohával borítottak, mások nedvesek, és a fák lombjának zöldje tükröződik róluk. Így sem tökéletesek, a fehéregyensúly beállításokkal még sokat kellene kísérletezni.
Zubogó
Ez a kép nagyon jellemző a fényviszonyokra. Tartalmaz fehér, kiégett foltokat, és bebukott fekete részeket. 
Egyik kedves fotóstársunk
Ellenfényes személyfelvétel: az arc annak árán lett láthatóvá téve, hogy a háttér alaposan kivilágosodott. 
Fölfelé a meredélyen
Kinga, a túra szervezője alaposan megmozgatott minket: azt a feladatot tűzte elénk, hogy másszunk fel egy magas meredélyre. (Magyar módra) némi kerülő utat választva nekem is sikerült! :-)
Mélység
Letekintve szinte szédültem!
Átkelés
Átkelés egy ideiglenes hídon.
Barlangnézőben
Meglátogattunk egy nagy barlangot. Néhányszor tíz évvel korábban jártam már benne, lassan visszatértek régi emlékeim. Barátokkal, és kisiskolás leányaim osztálykirándulásaival jártam itt.
barlangnézőben
A barlang belsejében más kirándulókkal is találkoztunk.
Barlangnézőben
A belső fotók természetesen vakuval készültek.
A társaság egy része
Kinga, barátnője, és a "csipet-csapat" ifjú hölgyek!
Életerő
Gyökerek
Természeti rejtély
Fölmentünk egy másik magaslatra is, ahol egy nagyon különleges, több méter mély, és sok méter hosszú vermet láttunk. Talán egy föld alatti vízmosás beszakadása okozhatta.
Panoráma
Panoráma a magaslatról. A kép közepén a pannonhalmai domb látható - szabad szemmel még az apátság körvonalai is kivehető volt.
Tanácskozás
A botanikus érdeklődésű hölgyek gyakran tartottak hasonló kozíliumot egy-egy kevéssé ismert virág felett.
Vinyéről Fenyőfőre mentünk. Kinga és férje egy különleges, természetes élőhelyén nagyon ritka gyógynövény virágzását tervezték megfigyelni. Örömmel jelenthetem, a virág utáni kutatás teljes sikerrel járt!

Fenyőfőn még az ősfenyves meglátogatása is szerepelt a programban. Én ezt már nem vállaltam, mivel a több kilónyi fotós és más cucc cipelése kifárasztott. Elköszöntem a csapattól - Kingának ezúton is köszönöm a meghívást - és hazajöttem Győrbe.

Nektek azt köszönöm, hogy elolvastátok a posztomat, és megnéztétek a képeimet!

1 megjegyzés:

Meli írta...

Szia! Nagyon szép képeket hoztál, egy nekem ismerős és kedves helyről! Üdv!