2013. október 22., kedd

Vendéglátás a Ság-hegyen

Lassan vége az ősznek... Elmondhatom, ebben az évben is sok szép helyet felkerestem kis hazánkban, és tettem látogatásokat tőlünk nyugatra is. 
A turista-szezonnak majdnem vége, de hosszú még az idei bakancslistám. Tudom, nem juthatok el minden helyre, ahová szeretnék, de a turista felszerelésemet és fotóapparátomat mindig kéznél tartom. Ha egybeesik egy szép napsütéses nap, és az utazáshoz szükséges jókedvem, akkor indulok...
Mint az elmúlt vasárnap. Nem az volt a gondom, hogy menjek-e, hanem az, hogy hová menjek! Tervben van néhány ritkábban látogatott hegy, aztán a Bakony, a Duna-kanyar, Csallóköz .... felsorolni, átgondolni és nehéz. majd a következő évben, amire idén nem jut idő....
Az elmúlt alkalommal kis tanakodás után egy rég nem látott szép hegy mellett döntöttem! Ez a hegy a Ság-hegy! Nincs túl messze a lakhelyemtől, Vas megye területén fekszik, és tudnivaló, hogy ez a táj kedves a szívemnek.
A Ság-hegy távlati képe
Nézzük, mit ír erről a Wikipédia:
"A Ság tanúhegy Vas megye keleti részén, a Kemenesalján. 279 méter magasan emelkedik Celldömölk fölött. 1891-ben a hegy platóján végzett méréseket Eötvös Loránd a róla elnevezett torziós ingával. A hegyen a 20. században bazaltot bányásztak, ma azonban itt található a Sághegyi Tájvédelmi Körzet."
"A környező síkságából 150 m-re kiemelkedő hegy egy 5 millió éves tűzhányó maradványa. A tanúhegy lankája homokos pannon képződményekből, a meredekebb kúp vulkáni tufából és bazaltból áll.
A térséget a vulkáni működés előtt a Pannon-tenger vize borította. A kőzetolvadék több kilométeres mélységből, tektonikus törések kereszteződésében létrejött magmacsatornákon került a felszínre. Az első kitöréssel kiszórt törmelék - a tufa - mintegy 2000 méter vastag homokos rétegre hullott. A tűzhányó működésének második szakaszában a lávafolyam 50 m vastag bazalttakaróvá dermedt a hegy tetején.
A lepusztulás során először a bazaltpajzs pereme töredezett le, majd a szél és a víz fokozatosan elhordta a lazább képződményeket. Mai formájához hozzátartoznak a suvadások, a kijárt mélyutak és a szőlőművelés lépcsői. A bányaműveléssel kialakított terek teszik lehetővé, hogy bepillanthassunk hazánk egyik legfiatalabb tűzhányójának belsejébe."
"A Somló és Kis-Somlyó tanúhegyekkel alkot borvidéket. A szőlőművelés helyi írásos emléke a „Sági Hegységnek Törvényei” az ország egyik legrégebbi szőlőműveléssel kapcsolatos magyar nyelvű jogszabály-gyűjteménye (18. század)."

Tehát: irány a Ság-hegy! Jártam már itt jónéhány éve, a feleségem társaságában. Akkor elkövettem azt a hibát, hogy a kocsival leparkoltam a hegy lábánál, és egy mezőgazdasági úton sétáltunk föl a hegyre. Ott pedig sétáltunk jobbra, sétáltunk balra, és a végén nem találtuk meg az utat, amelyiken a hegy tetejéig mentünk. Jobb híván hazafelé arra indultunk lefelé, amerre utat találtunk! Aztán szépen elidultam gyalog, körbe a hegy körül, az elhagyott autómat megkeresni. Feleségem persze nem gyalogolt velem, leült valahol, de szigorúan meghagyta, visszamenjek érte, ha már megtaláltam az autót! Megtalálta, visszamentem vele a feleségemért...

Az esetből tanulva most sokkal jobban felkészültem. Az internetről letöltöttem egy térképet, annak segítségéval könnyedén fel tudtam menni a Sághegy Fogadóhoz, ahol kényelmes parkolót is találtam. Innen aztán könnyen bejárhattam a hegyet...
A Sághegy fogadó és panzió
Sághegy fogadó és panzió
Ma nem a hegy látnivalóiról fogok írni, hanem két vendéglátó helyről.
Ha egésznapos kirándulásra megyek, rend szerint nem szoktam ebédelni. Reggeli után csak kis csokoládé, keksz, szőlőcukor és hasonló nasit fogyasztok. Általában. Ritka kivétel persze akad.
Látkép a fogadó környékén
Látkép a fogadó környékén
Látkép a fogadó környékén
Tudni kell, hogy a Ság-hegyen nagyon jó borok teremnek. Illetve nagyon finom szőlők teremnek, amiből aztán bort készítenek a szőlősgazdák.
A napom első felét a hegy - a fogadótól számított - jobb oldalán töltöttem. Gyönyörű helyeken jártam, rengeteget fotóztam. Bár vizet ittam, mégis szomjas voltam úgy déltájban.... egyébként is ideje volt, hogy a hegy másik oldalára kerüljek. Persze, a fogadó mellett.. és ha már úgyis ott járok, gondoltam, iszom egy pohár sört. Rögtön el is szégyelltem magam - sört inni a Ság-hegyen? Ekkora hibát nem szabad elkövetni!!! Itt bort kell inni, mégpedig helyi, igazi sági bort!
Bementem a fogadóba. és kértem egy pohár finom, félédes fehérbort. Abban a percben beláttam, hogy a bor meghozza az étvágyamat, tehát enni is kell valamit. Nem sokat, épp csak valamit.... valami egytálételt.... a fogadós azonnal ajánlott is jófajta pörköltet, valódi házi galuskával. Pörkölt galuskával.... jöhet!
Bor és húsleves - finom mind a kettő! 
Fogadós elment, de még a konyha ajtajából visszakérdezett: esetleg egy kis finom húsleves? Hát húsleves, az kell a pörkölt előtt, hát persze, hogy az is jöhet.... Közben a borom megérkezett, apró kortyokban kóstolgattam... és egyre inkább tudtam, hogy kell az a húsleves! meg az a pörkölt!
Jött is a levesem, és a fogadós újabb kérdése: egy kis finom házi káposzta-saláta? Na, ki látott pörköltet káposzta-saláta nélkül? Hát természetes, hogy az is kell hozzá!
Pörkölt, házi galuska, házi káposzta-saláta, sági bor..... :-)
A vége az lett, úgy jól laktam mint a duda! Közben a borom elfogyott, kellett valami, amivel le is öblíthetem a pörköltet! Hát akkor most valami jó kis férfias, száraz bort evés után... meg persze, hogy legyen összehasonlítási alap az előbb fogyasztott borral! 
Kávé, és még egy pohár sági bor!
Zárásként egy kávé, mert ugyebár anélkül nincs magyar ebéd!

A fogadó tulajdonosa látta, hogy még evés közben is matatok a fotós masinámmal... kérdezte, nem akarom-e megnézni a fogadót, vendégszobákat.... én meg akartam. Vittem persze a gépemet is. 
Vendégszoba
Társalgó
Vendégszoba - éppen takarítás alatt
Fürdő
Másik vendégszoba
Közlekedő
Vendégszoba
Masszázskabin
Lépcső az emeletre
Jakuzzi - mellette svédszauna!
Borozó, mulató helyiség. Télen fűthető.
Sport
Étterem
Meg kell vallani, nagyon tetszett, amit láttam. Ragyogó tisztaság mindenhol, minden szoba másképp berendezve! Ami jellemző, az a rusztikus jellegű bútorzat volt. Nagyon jó hatást tettek rám a látottak, sok képet készítettem. Legjobban az lepett meg, hogy az egyik szobához masszázs-sugaras zuhanyozó tartozott, ami igazán nem jellemző luxus! Van a pincében külön borozó terem, van sportolási lehetőség.... sok olyan dolog, ami kellemessé teheti az időtöltést ezen a szép helyen.
KOVVIN Borház
Szóba került, hogy vinnék haza is ezekből a borokból egy kis kóstolót. A fogadós azonnal ajánlott egy közeli pincészetet, ahol érdemes körülnézni, bort kóstolni. Az elmondása alapján hamar oda találtam. Itt is nagyon szívélyesen fogadott a tulajdonos, kérés nélkül körbevezetett a borospincében, bemutatta a borait, és már töltötte is a tele poharat, hogy kóstoljam.... Bánatomra nem tehettem - ekkor már késő délután volt, előtte körbejártam a hegy baloldali részét, az ebédideji borkóstolás reményeim szerint "kiment" belőlem... vezetnem kell hazáig, semmi körülmények között nem fogyaszthatok még nagyon kicsi szeszes italt sem.
Kedvcsináló....
Faragott hordó
A tulajdonos itt is bemutatta az egész pincészetet. Külön épület szolgál a bor árusítására, külön épület a helyben fogyasztó társaságok számára, a bor hordókban tárolására, és van egy vendégház is, ahol szobát lehet kivenni, ha valamely vendég több időt szeretne itt eltölteni. Baráti társaságok számára ideális hely, minden szükséges eszközzel fel van szerelve, és barátságosak az árak is...
Részlet a pincében
Részlet a pincében
Prések, borfajták szerint
Persze, itt is lefényképeztem mindent, részben a saját fotógyűjteményem számára, részben azért, hogy barátaimnak is bemutassam, hol jártam...
Egy pillantás a szőlőbirtokra.
Legyen szép napotok, térjetek vissza a blogomhoz, mert sok szép képet láthattok néhány nap múlva!

Nincsenek megjegyzések: